Het leven hier
Vandaag een stukje over Bali, over wat mij is opgevallen. Om te beginnen de straten, vanaf het vliegveld leken de straten zo onlogisch breed, maar eenmaal uit de stad werden de straten zoveel smaller. En op zich is dat helemaal geen enkel probleem, maar je hebt hier veel auto’s en scooters op de weg die elkaar aan alle kanten passeren. Nog een geluk dat er nog geen ongelukken zijn gebeurd, zover ik heb mee gemaakt dan. Er zijn hier heel veel de zelfde auto’s, zwart of zilver en bijna allemaal zeven-zitters. Iedereen lijkt hier wel een taxi service te hebben.
Toeteren lijkt hier bij het autorijden te horen, over het algemeen om andere weggebruikers (om de hoek) te laten weten dat ze er aankomen. Maar soms wordt er ook gewoon getoeterd op lange rechte wegen.
De scooters hier is een verhaal apart, als je hierheen gaat weet je dat ze niet moeilijk doen met hoe en wat op een scooter, maar toch om het te zien is iets anders. Wat heb ik zoal gezien; een hele familie op één scooter, pa, ma, twee kinderen en de hond; achterop zitten met twee benen aan een kant; takken bossen, planken van 1 bij 2 meter; grote gas of water flessen; en een kind van nog geen twaalf rijdend op een scooter is geen uitzondering.
Voor ons betekent het leven hier veel lopen en voor het vrijwilligers werk gaan we met de taxi, die voor ons geregeld is. Lopen naar Ubud (centrum) kost ongeveer een half uur, heuvel op en trap af. Maar dat is goed voor onze conditie zullen we maar denken.
Verder weet je dat hier veel offers gebracht worden, maar dit gebeurd ook op de meest onlogische plekken, aan de zijkant van de weg, voor de deur van een winkel of huis.
En nog iets wat hier heel erg opvalt is de hoeveelheid honden die hier over straat lopen. Het schijnt dat ongeveer elk huis z’n eigen (waak) hond heeft. Maar deze honden lopen gewoon langs de zijkant van de weg en steken over wanneer zij daar zin in hebben. Maar de chauffeurs zijn heel voorzichtig als ze een hond zien lopen.
Weekend - Gili
Tijdens de afgelopen week zoveel gehoord over Gili dat we besloten hebben er als groep heen te gaan. Een deel is op vrijdag vertrokken maar ik met een groep op zaterdag. Zaterdag ochtend vroeg vertrekken we met de taxi vanuit Ubud naar de kust waar we op de boot stappen naar Gili. Onderweg hebben we nog wat tijd om wat te slapen. Eenmaal op Gili heb ik me eerst verbaast over de kleur van de zee, natuurlijk ken je het van plaatjes maar zelf, zover ik weet, nog nooit z'n mooi blauwe zee gezien. Even onze spullen bij het hostel brengen en de rest van de dag zijn we te vinden op het strand en in de zee. Omdat het best vroeg donker wordt zorgen we dat we optijd klaar zijn om de zonsondergang te bekijken. Het was echt super.
Zondag tegen de middag weer terug naar Bali, waar we de rest van de dag niet veel meer doen.
Alles bij elkaar was het een heel goed eerste weekend in mijn reis naar Bali. Ik hoop nog meer van dit soort tripjes, van een weekend of dag, te kunnen maken om nog meer van de omgeving te bekijken en meer te zien dan alleen Ubud.
Groepsreis - week 1 - Introduction week
De eerste drie weken van mijn reis bestaat uit een groepsreis. Tijdens deze drie weken gaan ondernemen we van alles met een zelfde groep, de meiden uit het huis waar ik verblijf en een aantal andere meiden uit andere huizen.
Deze eerste week hebben we o.a. gekeken naar een traditionele dans, les gekregen, in de Indonesische cultuur en taal (Basaha) en hebben we kookles gehad. We hebben een offer gemaakt die we in de tempel kunnen offeren. En als souvenir hebben we zelf gewerkt aan een Batik painting. Verder hebben we gewandeld door Ubud, o.a. naar Ubud Market en naar Monkey Forest en door de rijst velden.
Op de laatste dag van de introductie week gaan we 's ochtends naar The Holy Water Temple. In een tempel is het verplicht om een sarong te dragen (deze kon je gelukkig huren). Dit is een grote tempel en in deze tempel is er een bad, waar verschillende waterspuiters (soort beelden) in uitkomen. Bij elk van deze waterspuiters doe je een wens en daarna maak je drie keer je gezicht, drie keer je hoofd en drie keer je hele lichaam nat. En omdat die het heilige water is komen je wensen uit. Ook wij mochten in dit bad onze wensen doen. Twaalf stuks maar liefst. Dat was nog aardig wat werk, vooral omdat je met veel bent en de ondergrond van het bad niet echt prettig loopt en je je sarong aan hebt, gaat het allemaal niet snel. Maar het was wel een heel bijzondere ervaring.
En 's middags sluiten we de eerste week af met een introductie van de tweede week. In deze week gaan we lesgeven. Ik ben samen met iemand anders ingedeeld in op een groep met 11/12 jarige, die we drie uur per dag engelse les moeten gaan geven. Ik ben heel benieuwd wat dat gaat worden.
Jullie gaan het horen.
Eng leuk dat jullie mee lezen.
Groetjes.
Aankomst
Gisteravond om tien uur (Bali tijd) ben ik met het vliegtuig aangekomen op Denpasar en vandaar uit opgehaald en afgezet bij mijn onderkomen van de aankomen weken. Met mijn vluchten is alles goed gegaan en het eten wat tegen de verwachtingen in best goed. Onderweg wat film gekeken en geprobeerd ook nog wat te slapen, maar dat viel niet mee. Vannacht ook geprobeerd nog wat te slapen, maar met al die nieuwe indrukken valt dat ook niet mee. Vandaag mijn tas eens een beetje uitgepakt en een beetje bijkomen. Misschien vanmiddag nog wat in de omgeving rond lopen om een indruk te krijgen van waar ik de komende tijd verblijf en waar ik wat kan vinden.
Het vrijwilligers huis waar ik verblijf ziet er goed verzorgd en netjes uit, hier kan ik me de komende weken best thuis voelen. Voor vandaag houd ik het hier even bij.
Groetjes
Voorbereidingen
In minder dan twee weken ga ik beginnen aan mijn Bali avontuur. De voorbereidingen zijn al in volle gang. Ik heb de voorbereidingstraining van Musus gevolgt, dit was zeker erg interessant en hopelijk hulpvol. De vaccinatiesen visa zijn geregeld, verschillende aankopen zijn gedaan, ik denk dat ik er klaar voor ben


Nu is het natuurlijk wel te hopen dat de aswolken rond Java opgetrokken zijn

Welkom op mijn Reislog!
Hallo en welkom op mijn reisblog!
De plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Ik ga proberen regelmatig nieuwe verhalen en foto'ste plaatsen! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.
Wil je op de hoogte gehouden worden wanneer er een nieuw verhaal of foto's geplaatst zijn? Meld je dan aan voor de mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.
Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!
Leuk dat je met me meereist!
Groetjes,
Enneke