OpReis-Bali.reismee.nl

Weekend - Ubud

Dit weekend heb ik weer een rustig weekend, de meiden zijn allemaal weg, of ze zijn vertrokken naar huis en of, de meiden die nu hun eerste week gehad hebben, zijn naar Gili. Ik besteed mijn zaterdag met culturele activiteiten. Ik bezoek een galerie en een museum. En de zondag doe ik niet zoveel, een lazy Sunday en halverwege de middag komen de meiden terug uit Gili, leuk om hun verhalen te horen.

Construction - week 2

Deze week is het de vrijwilligerswerk week in de groepsreis, dus deze week meer dan twee of drie personen. Dat maakt het werk er wel leuker op, al zorgt dit er ook voor dat het voorkomt dat er niet voor iedereen de hele dag werk is. We hebben ons deze week ook weer met de muren bezig gehouden, alle muren binnen en buiten zijn voorzien van hun “verf” laagje. Ook is deze week het dak er opgegaan, het begint nu echt op een heus gebouw te lijken. Om de school staat ook een ommuring, deze moet een stukje verhoogt worden, omdat de kinderen hun afval er overheen gooien en niet alleen op de afvalberg maar overal. Dus deze week ook nog een stukje muur gemetseld en daarna moest deze muur ook voorzien worden van een cement laagje. Voor het weekend lijkt het er op dat we klaar zijn met metselen en stukadoren. Maar we zullen zien of dat ook echt zo is. Ben er benieuwd wat we volgende week gaan doen. Ik heb al van verschillende uit deze groep gehoord dat ze er volgende week ook zullen zijn, dus dat is leuk. Dit zijn ook personen die er bijna elke dag waren dus grote kans dat de groep volgende week aardig wat mensen bevat.

Weekend - Sanur

Dit weekend ben ik in Sanur geweest, een van mijn huisgenoten heeft hier duiklessen om haar duikbrevet te halen en Sanur is een plek waar ik nog niet geweest ben en die nog op m’n lijstje stond. Sanur is een rustige plek met veel strand. Het was een erg relaxed weekend. De plek waar we overnachten heeft een kleine maar op zich mooie “tuin” met een zwembad, hier heb ik aardig wat uurtjes door gebracht en nog een tijdje op het strand gelegen en de zee hier is best lang ondiep genoeg om te staan wat zwemmen en vissen kijken hier heel makkelijk maakt.
Het idee was om hier te snorkelen maar dat is vanaf hier best nog duur, vooral om dat je dan naar een plek gaat heel dicht bij waar is zit als ik het schildpadden project ga doen. Hopelijk kan ik hier wat snorkelen. Maar ik het wel wat vissen in Sanur gezien, en niet de vissen die we thuis ook hebben maar ook de wat mooiere, op zich al te vrede.
Ook hebben we in Sanur de zonsopgang bekeken, het was een mooie, ook al was er een wolk die het begin wat minder maakte, maar gelukkig kwam hij al snel boven de wolk uit.
Wat mij betreft weer een geslaagd weekend.

Construction - week 1

De eerste dag van mijn weken construction, werk ik samen met een andere jongen. Hij gaf aan dat het uitzonderlijk is dat je maar met z’n tweeën ben, meestal z’n 10 personen. Maar dat moest ik eerste nog maar eens zien. Zoveel ruimte om met 10 man aan het werk te gaan is er nu ook weer niet.
Al zijn we op de derde dag maar met z’n drieën, ik ben nu al blij dat ik dit gekozen heb om te doen. Hopelijk kan ik dat gevoel vasthouden, alle drie de weken. Al vind ik het tijdstip niet echt fijn, in de taxi tegen één uur en terug tegen vijf.

De eerste paar dagen zijn we bezig geweest met een cerment laag aan te brengen op de al staande bakstenen muur. Er zijn twee mannen die dit al hun hele leven doen om de muren goed egaal te maken. Na de cement laag gaan we verder met een ander soort cement, dit kijk meer op een combinatie tussen verf en cement. Er komt soms zelfs een kwast aan te pas.
Nog niet alle muren zijn van deze laag voorzien, dat is ook best veel voor twee of drie personen. Maar het was een leuke, goede week.

Weekend - Lovina

Lovina schijnt de plek te zijn om dolfijnen te zien, dus daar moet en zal ik heen. En dit weekend is het dan zover. Met een bus gaan we heen. Het hotel waar we vannacht verblijven is direct aan het strand, en via het strand kun je wandelen naar het centrum. ’s Avonds zitten we op een pier te kijken naar de zonsondergang en ja hoor op het moment van de waarheid schuift er een wolk voor, ik denk dat het ons niet gegund is. Maar als nog een mooie dag geworden. Op zaterdag vroeg klaar staan voor een dolphin tour, en ja hoor we hebben ze gezien :D.
Ze waren dan wel niet zo groot als we hadden gedacht, maar super om ze in hun natuurlijke omgeving te zien. Na het ontbijt hebben we een taxi voor de dag geregeld die ons terug brengt naar Ubud en onderweg doen we de hot springs, een waterval en een tempel aan.
Nooit in een hot spring geweest, maar het ruikt hier inderdaad lichtelijk naar ei, gelukkig voor onze taxi chauffeur zijn wij er niet naar gaan ruiken. De waterval is een van de hoogste (40meter) en volgends de chauffeur een van de mooiste van Bali. De tempel valt ons een beetje tegen, het is duidelijk een toeristen ding geworden en is de charme van een tempel een beetje kwijt, maar het schijn hier vooral in het regen seizoen erg mooi te zijn. De zondag hebben we een relax dag, we wandelen nog wat door Ubud en als we terug zijn in ons huis, zijn er een aantal nieuwe huisgenoten gearriveerd, op de zaterdag zijn er namelijk een aantal vertrokken, huiswaarts of door naar een ander land. Maar leuk dat er weer nieuwe meiden in het huis komen, vooral omdat volgende week alle “oude” huisgenoten vertrekken.
Dit was het Lovina weekend, erg benieuwd wat volgende week mij gaat brengen als ik constructie werk ga doen. Ik houd jullie op de hoogte.

Groepsreis - week 3 - Adventure week

De derde week van de groepsreis is best een volle week, maar ook een week waar ik wel naar heb uitgekeken. Wat hebben we zoal gedaan/gezien;
Op de eerste dag hebben we een fiets toer, gelukkig zijn het mountainbikes anders had het wel heel erg ongemakkelijk geworden, de wegen hier zijn niet echt van goede kwaliteit, zand, asfalt met gaten, grind, alles is mogelijk. Ook zien we vandaag een koffie/thee plantage, een traditioneel Balinees huis en een grote school.
De tweede dag bezoeken we een kleine schildpadden opvang. Het werk wat ze hier doen is heel mooi werk, ze zorgen voor eieren die nog moeten uitkomen en zorgen dat de kleine schildpadden klaar gestoomd worden voor een leven in de zee. Ook vangen ze gewonden en zieken schildpadden op die ze uiteindelijk weer willen uitzetten in de zee. Ik ben heel benieuwd hoe mijn project bij de schildpadden over een aantal weken eruit zal gaan zien. De middag brengen we door aan het strand, op zich ook niet heel verkeerd.
Halverwege de week gaan we raften, een erg leuke ervaring en wat hebben we gelachen. Maar ik ben blij dat er ook hele rustige momenten bij waren, want wat is de natuur hier mooi. ’s Middags hebben we een massage op het programma staan, een fullbody Balinese en een voet massage.
De donderdag is een dag waar we allemaal naar hebben uitgekeken, we maken een wandeling op de berg Batur, 1717 meter hoog. We starten de wandeling rond een uur of 4 om de zonsopgang te kunnen zien. Maar er zijn jammer genoeg zoveel laag hangende wolken dat we er niet echt zien wat we gehoopt hadden. Een geluk dat er af en toe een gat in het wolkendek ontstaat anders hadden we helemaal niks gezien.
De vrijdag begint voor mij eigenlijk al het weekend, de massage stond hier eigenlijk gepland, wat helemaal niet verkeert was geweest na de wandeling. Maar vandaag staat een rit naar Lovina op het programma, zie mijn post over het weekend.

Weekend - Ubud

Dit weekend blijven we in de buurt van Ubud. Met een kleine groep bezoeken we op zaterdag een waterval in de buurt, waar je ook goed kunt zwemmen. Het water is erg lekker om te zwemmen. Alleen hadden we er even geen rekening mee gehouden dat de grond zou bestaan uit stenen, dat was even wat minder. De middag besteed ik, met een huisgenoot, aan het plannen van volgende weekend, we willen dan graag naar Lovina. De zondag houden we ons bezig met het zoeken naar souvenirs, ja ik weet het ik blijf nog wel even, maar het is fijn als je hier niet meer aan hoeft te denken en het is misschien wel “veiliger” dat ik niet meer naar de market in Ubud “hoef”. Er is daar zoveel te zien wat je wilt kopen en het is dan misschien goedkoop uit eindelijk geef je toch weer aardig wat geld uit. Na de market lopen we nog wat met z’n tweeën door Ubud, op zoek naar wat bezienswaardigheden uit de reisgids.

Al met al was ook dit een geslaagd weekend en omdat we het wat rustig hebben gehouden, hebben we misschien genoeg energie voor de week die voor ons ligt.

Groepsreis - week 2 - Lesgeven

Ja je leest het goed, het stukje dat ik vandaag schrijf gaat over lesgeven. De afgelopen week heb ik samen met iemand anders Engelse lesgegeven. Voor mij een geluk dat zij van Engelse kom af is en ook nog eens lesgeeft, maar toch ik heb de afgelopen week voor de klas gestaan. En al met al is het me helemaal niet tegen gevallen.
Opvallend is wel dat het voor de kinderen helemaal niet verplicht is om naar de Engelse les te komen. In de ochtend hebben ze Bahasa (Indonesische) school van ongeveer 7 tot een uur of 1. En de Engelse les was van 2 tot ongeveer 4 of half 5.
De klas waar wij voor stonden waren kinderen in de leeftijd 11 en 12, de eerste dag hadden we 18 kinderen, daarna 5, 7, 11 en op vrijdag 13 kinderen. Maar hun Engels was erg slecht, het meeste van wat je tegen heen zei werd niet begrepen, maar uiteindelijk is het best goed gekomen.
Wat vooral erg leuk was, was om te merken dan een paar van de meiden bepaalde dingen uit de les erg goed oppikte en het zelfs haast leuk vonden om te doen.